all the lights are changin

Oj, vad det är brutalt varmt i mitt rum. Fattar inte hur det alltid blir varmast i hela huset just här. Svettas floder bara av att sitta ner...! Har varit och badat idag med Andreas, Oskar, Joel & Hannes, fast vädret var ganska kasst. Vi drog till stan med Jennifer istället sen, det var nais. Käkade IKEA-mat, alltid gött. Nu blir det snart bad igen, och sen film :) det gillar vi! Blood Diamond, svinigt bra film! Hoppas ni har det bra i värmen.

a mi casa

Jaha, helt plötsligt sådär så har en vecka gått. Grymt fort gick det måste jag säga, samtidigt som man hann så mycket. Massor av underbara barn och ledare, fint väder och bad i havet; kan det gå fel?! Ska lägga upp bilder på från lägret någongång när min dator har bestämt sig för att lyda mig (detta kan bli aldrig). Längtar redan tillbaka lite till lägret, faktiskt... Haha! Men idag var det direkt in i Aneby-livet, började dagen med att gå på bröllop (!). Det är inte varje dag precis! Grymt fint, och varmt. Efter det käkade jag och sen har det varit sådär vanligt tråkigt och soft hela dagen. Inte gjort mycket av värde. Funderar på att lägga mig tidigt idag, ska jobba imorgon och är trots 10 timmars sömn inatt svintrött... Pinsamt men sant. Så det blir nog det. Kanske nåt avsnitt av Grey's först, ligger sjutk efter i det..!

refrehers

Det slutade med att midsommar (liksom kvällen innan) spenderades på Ralle. Möte & nattcafé, grymt mysigt. Nästa dag blev det Ralle igen, hängde där några timmar innan, sen möte & nattcafé. Jazz-å-Hannes (jasså Hannes?) spelade och sjöng, asnais. Dansade och hade allmänt trevligt med gött Anebyfolk. Blev sent, igen, och sen upp tidigt imorse för avslutningsmötet. Cyklade ut i regn, haha! På hemvägen bestämde jag mig för en extratur, och det blev en rejäl en. Somnade som en stock i sängen när jag kom hem, och låg kvar tills mamma tvingade upp mig. Käkade pannkakor fort, sen ut och hängde med longboardgänget. Så skönt folk så det är ju helt stört. Fotade när de åkte, sen rullade vi till Andreas och grillade. M-y-s. Kom massa folk verkligen, det var nais. När folk började droppa av drog vi på Date Movie, inte så uppskattat av alla. Skrattade gjorde vi, men halvvägs in i den så bytte vi till Gladiator. Tittade inte klart på hela tyvärr, kände att jag måste packa. Det måste jag egentligen, fast har inte gjort det än. Åker imorgon klockan 7, och ska hinna duscha innan. Hmmm.. Får se hur det går. Ska försöka få sömn nu i 4 timmar innan det är dags att gå upp. Uppdatering från lägret är inget att räkna med. Ha det fint härhemma.

Visstja, för er som inte vet ska jag vara ledare på ett barnläger nere i Blekinge (eller nånstans där) så är borta till fredag. Får se hur det går, har Oskar & Jennifer med mig, så borde överleva.

resumé

Okej, nu kommer den efterlängtade resumén av våran vecka i Tjeckien, Polen och Tyskland. Grymt sen, jag vet, men här är den iaf.

1 juni
Vi lämnade Aneby typ halv 1, stämningen i bussen var skön, haha! Åkte hela dagen, med stopp för färjan och för att käka. Gick runt på färjan och njöt av solnedgången, mysigt! Sen blev det natt och vi sussade inte så gott i bussen. Kom också på att det är GRYMT svårt att hitta en skön ställning, näst intill omöjligt. Vaknade i Tjeckien på nån mack, haha, där fick vi käka frulle och borsta tänderna. Behövdes!

Laddade inför resan!

2 juni
Efter macken så åkte vi vidare in i Tjeckien mot Prag. GRYMT vackert landskap, det var kärlek vid första ögonkastet. Helt stört snyggt. Vi åkte hela morgonen tills vi kom fram till Terezin, mer känt som Theresienstadt. Där fick vi gå en rundtur med guide och titta in i alla de celler och rum där judarna och andra utstötta hade levt. Det var en grymt jobbig början, och rundturen slutade med att vi fick gå igenom en 500 meter lång gång, där upplevdes lätt klaustrofobi kan jag ju erkänna. När vi var klara där åkte vi vidare mot Prag och våran Hotel/Hostel. Där fick de flesta sina rum, dock inte SMNV-tjejerna, utan vi lämnade våran bagage och gick ut på rundtur med vår guide David. Den tog några timmar, och höjdpunkten var nog när vi väl kommit upp till borgen på ett högt berg, lagom varma och trötta, och fick se utsikten över hela Prag. Vackert. Efter rundturen var det fritid, då bestämde vi oss för att gå tillbaka till vårt Hostel för att duscha och göra oss iordning inför kvällen. Tommy hittade en väg som gick fortare tillbaka till hotellet, det tackade vi för. På kvällen gick jag ut med Mirre, Ida, Robyn, Kristine och Denis, vi käkade på en dålig restaurang med papperspizza och otrevlig personal. Blä för't. Sen mötte vi upp Natha, Amanda & Maja, och gick till ett mysigt café. Somnade som en stock sen på kvällen, var sjukt trött.

Tjeckien. Grymt vackert.

Teresienstadt.

Nöjda med utsikten över Prag.

Gruppfoto.

3 juni
Lidice-dagen. Vi vaknade, käkade frulle på hostellet och drog med bussen till den lilla byn. Vi fick se en film, gå runt i ett museum och sedan vandra runt i det som en gång varit staden Lidice. Hemskt, statyn var så...grymt beskrivande av vad barnen måste ha känt. Helt uttryckslösa, bedjande. Sedan åkte vi till kyrkan där Heidrisch mördare gömde sig för SS. Krypta, kallades det. Sen åkte vi tillbaka, gick ett par timmar på stan och sen hem till hotellet. Myste med nyinköpta Lay's, jordgubbar och Milka. Underbart. Hard Rock Café på kvällen, grymt god mat! Käkade med Ida, Natha, Amanda & Maja, härliga tjejer. Träffade typ massa från resan där med, så vi umgicks massa den kvällen. Dansade trots bristen på dansgolv, haha! Blev inte så sent, vi var ju tvungna att vara inne en viss tid så vi gick tillbaka till hotellet :) Där myste vi runt ganska mycket, sen behöver inget mer sägas om den kvällen. Somnade gott, men sent..

Maja, Amanda & Natha i Lidice.

De 82 Lidicebarnen.

4 juni
Kraków, here we came. Blev buss typ hela dagen efter att vi åkt tidigt och sagt hejdå till fina lilla A-Plus. Vi var alla skabbiga i bussen kan jag lova, hög tofs och mysbyxor var dagens mode. Flötade massa Lay's chips och Milka-choklad igen, haha. Käkade friterad mat (!) på en skabbig vägkrog.. Kom fram sen eftermiddag till ett litet hotell som hette Hotel Alf, delade rum med Natha. Gjorde oss iordning och blev guidade in till stan. Köpte polska alvedon (also know as APAP), sen fick vi gå runt på stan en sväng. Käkade på en jättemysig pizzeria med massa härliga människor, och pizzan vad grymt flötig. Vi myste, och köpte billiga jordgubbar. Det satt en söt kille och spelade gitarr i ett gathörn, jag gick fram och bjöd honom på jordgubbar :) Efter en tid på stan så åkte vi taxi tillbaka till hotellet. En rolig sak var att på radion i taxin spelades svenska Agnes låt On and On, grymt! På hotellet hände inte mycket, softade bara och la mig tidigt. Somnade sent ändå, haha.

Bea, Jacek & jag.

5 juni
Vaknade före väckarklockan av äcklig mensvärk, det positiva var att jag hann göra mig iordning till frukosten. Gillar inte utländsk frukost, jag vill ha Special K och hembakta frallor till frulle, men icke. Vi åkte tidigt mot Auschwitz. Först fick vi en guidad tur på Auschwitz I, lunch, sen åkte vi ut till Auschwitz Birkenau. Båda ställena förvånade mig, för det var inte alls lika jobbigt som jag hade trott. Visst var det jobbigt att se högar av hår, barnskor och bestick, det förnekar jag inte, men ändå. Själva helhetsintrycket var ändå...svårt att ta in. Kände nästan ingenting, kanske hade jag förberett mig för mycket.

Taggtråd.

Auschwitz Birkenau.

Tjockisarna.

Efter besöken åkte vi tillbaka till hotellet och gjorde oss iordning. Gick ut och käkade på en mysig liten restaurang i centrala Kraków med Maja och Amanda, fajitas blev det. Och massa snack, det kändes bra. Gick till våran favoritbutik Kefirek igen och handlade förnödenheter såsom choklad och dricka, haha. På kvällen myste massa folk i vårat rum, och resten av kvällen är historia. En fin historia, kan nämnas, men den passar sig inte för bloggen.

MITT fönster, haha.

Amanda & jag på restaurangen.

6 juni
Vaknade tidigt av väckarklockan denna dag, usch så träligt. Dusch var verkligen nödvändigt, sen blev det äcklig utländsk frukost igen. Vi och våran guide David gick på en stadstur i Schindlers fotspår, bakifrån, och sen så fick vi gå själva på stan massa timmar. Käkade lunch på en kall uterestaurang med Amanda, Maja, Natha & Tommy. Dyr, god mat. Sen gick vi tillbaka till hotellet, det var långt som sjutton. Svävade med Natha sista biten, haha. Väl på hotellet igen så gjorde vi oss iordning, som vanligt. Det var vår sista kväll i Kraków, och lärarna hade förberett en "svärdsmiddag". Det var på en liten mysig restaurang, alla som var med på resan satt vid två långbord och käkade kyckling, pommes och bröd. Kycklingen kom in på svärd, därav namnet. Det var väldigt trevligt, hade naisa bordsgrannar. Sen blev det fotboll på en mysig liten krog. Vi var ett gäng som gick dit för att se Sverige - Danmark, och mötte både danskar och svenskar som var där. Sverige förlorade ju tyvärr, så vi åkte hem lite missmodiga. Satt länge på hotellet i Leos rum med honom och Rasmus, och Philip en stund, och pratade. Grymt skönt. Sen kom Simon & Maja med. När klockan blev mycket så gick jag upp till Bea, Lina, Elin & Petra en sväng. Satt där och myste ännu en sväng. Somnade själv i rummet, lite smått läskigt måste jag säga.

Klarren utanför Schindlers fabrik.

Rasmus & jag på Svärdsmiddagen.

7 juni
Vi lämnade vårat hotell i Kraków tidigt, och åkte vidare mot saltgruvorna en bit utanför staden. De var naisa, men de två timmarnas gående var inte skönt i benen. Satt i bussen några timmar till efter det, och stannade på ett köpcentra där vi såklart shoppade. Försökte bli av med alla polska pengar, men det gick inte riktigt haha. Satt bredvid Rasmus i bussen sen, somnade med musik i öronen. Asnais. Vaknade av tystnad; hela bussen hade somnat. Det sista hotellet vi skulle sova på var grymt fint, jag, Natha & Ida fick ett rum med ett torn. Käkade middag på hotellet och sen myste jag i tornet mest hela kvällen. Philip kom och satt med mig, massa mer prat. Verkligen skönt! Sen blev kvällen ganska förstörd, tyvärr, men det var för det bästa.

Gruppfoto i saltgruvorna.

Vårat mysiga torn, haha.

8 juni
Vaknade efter inte många timmars sömn, skippade frukosten och gjorde klart packningen och rummet istället. Vi åkte från Polen tidigt, och det blev en heldag i bussen. I Tyskland blev vi stannade av polisen som ville kolla pass, haha. Käkade på Donken (för ovanlighetens skull - friterad mat) och åkte lite till. Färja från Tyskland till Danmark, vi gillar att åka färja. Mitt kort funkade tyvärr inte, så det blev ingen parfym för mig. Åkte igenom Danmark nån timme till, sen åkte vi över Öresundsbron till Sverige. Underbar känsla, att vara i ett land där smsen var gratis igen, man fattade vad folk sa och skyltarna var på svenska. Stannade på Burger King, jag vägrade käka. Usch för friterat. När vi väl var i Sverige gick tiden grymt sakta. Man tänkte hela tiden att det var så nära hem, haha. Vi körde över ett stackars rådjur, inte kul. Ändå skrattade vi. Fick skönaste massagen av Tommy, behövdes verkligen! Sen var vi hemma. Bara sådär. Ingenting hade riktigt förändrats, grymt skönt att sova i sin egen säng.

På färjan. Fin resa. Skabbig Miriam.

let me

Jobbade igår, ganska jobbigt faktiskt. Mycket folk och ingen kraft i benen riktigt, efter allt gående i Stockholm. Efter att det var slut - det tog låååång tid - lånade jag & syster film och flötade! Asnaaais. Fikade hos Oskar på eftermiddagen med Jennifer & Jonas, sen blev det Ralle. Satt i kiosken med Philip ett litet tag, haha! Nattmötet var nais, dock lite långt och kallt. Café efteråt där Oskar, Ellen & Jonas spelade, soft som bara den. Åkte hem hyffsat tidigt och somnade som en liten stock. Haha! Imorse sov jag ganska länge, sen direkt till Andreas på lillfrukost och bak. Vi (läs han) bakade en sockerkaka som smakade silikon efter den äckliga formen, not good. Men crustet var gott! Drack också kaffe (usch) och pratade allvarliga saker. Nu är det middag härhemma med gäster, och sen vet jag faktiskt inte vad som händer..

Finns ju lite alternativ inför kvällen men väger dem fortfarande mot varandra. Kanske Tranås, med grill, fest och folk? Eller Ralle, med gemenskap, möte och café? Eller kanske skita i midsommar och hyra massa filmer, köpa chips och mysa hemma? Svåra val. Usch, jag hatar att välja. Just nu lutar det åt Ralle iaf, men det hinner kanske ändras några gånger innan kvällen kommer. Får se om jag ska ut dit och dansa runt midsommarstången snart, hmm. Nu blir det käk, hoppas ni får en bra midsommar.

fell across the fall-line

Oj, pallade inte blogga mer däruppe, men nu är jag hemma. Igår gick vi mycket, först gick jag & Natha upp tidigt och powerwalkade ut till Djurgården och tillbaka, sen käkade vi mysig frukost med Michan & Julia. Asgott verkligen! Sen gick vi ut på stan, var i Kungsträdgården och lyssnade på Royal Radio, nais band! Njöt där i solen ett tag, sen gick vi upp mot Södermalm en sväng. Shoppade lite på Weekdays rea gjorde vi allihopa, och sen käkade vi lunch på String. Grymt häftigt café. Efter detta var vi ganska trötta, så jag & Natha tog tunnelbanan hem till lägenheten, och satt där och degade med gitarren och några avsnitt av Grey's. Senare åkte vi ut till några av deras familjs vänner och badade, bastade och myste. De var grymt nais! Sen beställde vi thaimat och åkte tillbaka till lägenheten, ännu mera Grey's och mys.

Imorse sov vi ganska länge, käkade frukost, packade och gick ut på stan. Jag & Natha blev totalblåsta av en turk, hahaha! Satte oss med jordgubbar och bigaråer i Kungsträdgårdens sol och njöt ett tag, sen blev det kallt. Shoppade pyttelite bara, sen hämtade Hasse oss. Det tog ett antal timmar med allt vi skulle göra; käka, stanna på ett shoppingcenter, titta till några arbetare och sånt, men nu är jag hemma i min egna säng :D Glömde dock kudden i huvudstaden, men får leva utan den några dagar, sånt är livet. Har varit nere och våttorkat KS nu när jag kom hem med, så nu tänker jag vila mig med godis och Morden i Midsomer. Naaaaaais. Imorn blir det upp tidigt och jobba, inte lika nais.

estocolmo

Jaha, nu helt plötsligt sådär sitter jag i en fin lägenhet i Stockholm med Natha, Michelle, Julia & Hasse. Mysit, ska nog ut och äta pizza snart tror jag. Vi åkte tidigt från Aneby (klockan 6 närmare bestämt) så vi var inne ganska tidigt. Jag & Natha gick på stan en sväng, köpte en tischa, ett linne & lite smycken. Nöjd, för det var billigt. Drack asgoa smoothien också, det var nais! Vi ska vara kvar här tills på onsdag, vet inte vad vi ska göra för att fördriva tiden men något hittar vi säkert på :) Jag har med mig gitarren så vi har suttit och spelat ett tag. Vi är grymma! Haha! Nu sitter vi och kollar på Nathas nya jeans, också naaaaais.

sämst

Grymt sämst update, har varit ganska upptagen de senaste dagarna. Inte riktigt haft tid att koppla av och sätta mig vid datorn.. Haha! Men har hunnit med att gå på båda syskonens skolavslutningar, min egen, studenten i Tranås, och jobbat en sväng. Har också...varit i Nyhem en sväng på möte, shoppat väldigt lite, käkat grymt mycket mat på olika studentmottagningar och glidit i en Mertza. Livet är okej, men stressigt. Imorgon kommer lite släkt, så det blir antagligen massa mat då med. Sen MÅSTE jag ta tag i jobbet och fixa det, så får man se vad som händer på kvällen. Springa funderar jag på, men det märks. Ska jobba mer på resmuén nu, snart kommer den!

home sweet home

Jag är hemkommen, förresten. Kom hem natten till tisdag, efter en grymt lång bussresa. Skönt på alla sätt att lägga sig och sova i sin egen säng! Var tvungen att gå upp vid 8-tiden sen på morgonen, inte lika gött. Skolan var seg och jobbig, tog aldrig riktigt slut.. Jobbade med arbetet, men åkte hem tidigt ändå med 2-tåget. Hemma träffade jag Andreas (aka the greek guy) och Oskar Nacho utanför My Way, så  hängde med dem ett par timmar. Vi bakade lite och så vidare, Jennifer var också med. På kvällen stack jag och Becka ut till Ralle på cykel, inte vår smartaste idé ever. Hemvägen var vääääldigt blöt. Härligt häng med Bibelskolegänget, synd att de slutar snart, verkligen! Somnade seeeent igen, otippat nog.

Ingen sovmorgon alls imorse utan upp vid 6 som vanligt. Jobbade lite till med arbetet i skolan, och sen när de andra kom blev vi färdiga ganska snabbt. Långt arbete, men kändes helt okej bra. Käkade tårta med lärarna och NV, litet hejdå kändes det som. Kom på att jag faktiskt kommer sakna skolan; otippat! Slutade skoldagen med en grymt oseriös redovisning på FE:n, Janne är ju bara sååå skön! Skrattade grymt mycket. Åkte hem till lugn (INTE) med en hetsig syster som gjorde sig redo för avslutningsmiddag.. Blev att locka hennes hår, sen sticka iväg till lillebrors avslutning på Ralle. Mysiga barn det finns, haha! Efter avslutningen myste vi runt hemma en sväng, och sen stack jag ner till Allians. Många folk där, Andreas, Oskar, Jocke, Erik, Rasmus, Jennifer, Rebecka & Nathalie. Började kolla på en film jag redan sett, så jag & Natha stack ut på en liten cykeltur istället. Ganska skönt, lite blött på sadeln dock.. När vi kom tillbaka stack alla tjejerna hem, så blev ensam med killgänget. Kollade klart på filmen och började sedan med Top 5. Svårt, detdär. De hade många tjejer på lager, kan jag säga. Lite svårt för mig att hitta på snygga killar, kändes inte helt 100 asså, haha! Nu ligger jag iaf här, vet att jag borde langa upp en resumé av resan, och har börjat på en men ska fila lite imorgon med.... Så, godnatt sålänge.

strawberry kisses and late night dances

Usch vad sämst jag har varit på att skriva, men vi har haft det ganska stressigt. Hunnit med massa. Resumé kommer när jag är hemma, har sovit i min egen säng, träffat familjen, Becka & Jennifer, och bara lugnat ner mig! Just nu sitter jag på ett hotell i nån stad i Polen vi lämnade Kraków imorse, gillar staden skarpt! Ville inte åka...men nu är vi här! Har värsta mysiga rummet med en "balkong" eller torn eller nåt... VILL INTE ÅKA HEM, fast längtar hem samtidigt. Får helt enkelt åka tillbaka snart igen, Kraków är värsta kanonstaden! Ikväll blir det bara chill på hotellet, alla sitter just nu i vårat torn och myser. Saknar er därhemma om ni läser detta.

livstecken

Ja, jag lever. Det gör hela NV2 och SMNV2 med. Nu har vi sovit två nätter på ett hostel i Prag, snart drar vi vidare till Krakow. Hör nog av mig snart igen.

hejdå sverige!

Jaha, nu är det dagen vi väntat på så länge. Första juni, dagen vi åker på Toleransresan. Är nästan färdigpackad (har säkert glömt nåt viktigt...) och ska nu göra mig iordning. Har lite att fixa med innan vi åker, men det kommer nog gå fort. Natha kommer hit så ska vi göra oss fina i håret så att det inte blir sådär bussplatt haha! Vet inte om jag får någon chans att blogga nerifrån Tjeckien och Polen, men det lär ju märkas. När jag kommer hem lovar jag iaf bilder. Kameran + systers digitalkamera följer med mig så det lär bli endel kort.. Ha det superbra hemma i Sverige!